4.8 - 600+ recensies

Opgericht

2007

Branche

Camera Rentals

Locatie

San José, Costa Rica

Toen Caramba Rental begon, waren ze een nevenbedrijf voor Caramba Films, maar ze zijn uitgegroeid tot een zelfstandig bedrijf in hun eigen recht over de laatste paar jaar. Ze zagen een gat in de Costa Ricaanse cameraverhuurmarkt en profiteerden ervan door een succesvol bedrijfsmodel te ontwikkelen. Ze zijn van slechts vier verhuurapparaten uitgegroeid tot meer dan 50 apparaten.

We hebben door de jaren heen constant gezien dat camera/AV verhuur tot de meest gehuurde items van onze klanten behoorde. In gebieden waar er weinig plaatsen zijn om dergelijke items te verhuren, zoals Costa Rica, is het van cruciaal belang om op te vallen en de best mogelijke service te leveren. Iets eenvoudigs als de enige te zijn waar de huur volledig online kan plaatsvinden kan het ding zijn dat maakt dat mensen bij u huren boven uw concurrentie.

Caramba Rental

Caramba Rental is in 2014 gestart als een bijzaak van het productiebedrijf Caramba Films. Ze hadden het idee om wat extra geld te verdienen door hun camera’s en lampen te verhuren terwijl ze niet in gebruik waren. Terwijl ze wat onderzoek deden, realiseerden ze zich dat er een groeiende markt was voor lage en middelgrote producties in Costa Rica, maar geen bedrijf dat zich rechtstreeks met hen bezighield.

Alle andere camera/AV verhuurdiensten in het land wilden grote producties met grote budgetten als klant. Dus besloot Caramba dat in plaats van één of twee grote klanten per maand, zij één kleine klant per dag konden hebben. Dit model bleek zeer succesvol te zijn voor hen, en zij ontvangen nu boekingen van verscheidene kleine tot middelgrote klanten per dag.

“We begonnen met twee camera’s en een paar lampen. Onze voorraad paste in een enkele kast. Nu hebben we meer dan 15 camera’s, een dozijn microfoons en meer dan 20 verschillende lichtsets. We hebben nu vier mensen in dienst en zijn een volledig onafhankelijk bedrijf van ons productiebedrijf.”

Van rommel magie maken

Frederico Lang beschrijft het begin van het bedrijf als een “totale ramp”. Eerst gebruikten ze een combinatie van Excel-spreadsheets, Google Calendars en hun geheugen. Dan, zegt hij, “hadden we klanten die binnenkwamen, en we wisten niet meer dat ze iets hadden besteld; of nog erger, het materiaal was ergens anders.” Niet de ideale situatie voor een jong, groeiend verhuurbedrijf.

Dus moesten ze op zoek naar software die hun boekingen kon beheren en een overzicht van hun inventaris kon maken om bij te houden waar alles was en wie het had geboekt. Ze hadden ook een online winkel nodig, en de software moest gemakkelijk te gebruiken zijn. Toen kwamen ze Booqable tegen, en hun verhuurbedrijf keerde volledig om.

“Ik moet dit zeggen. Zonder Booqable hadden we nu waarschijnlijk niet het bedrijf gehad dat we vandaag hebben. Dan hadden we het opgegeven. Het hebben van gebruiksvriendelijke verhuursoftware heeft ons in staat gesteld om te groeien, en onze klanten in staat stellen om online te boeken is geweldig geweest.”

Bedrijfsbespaarder

Met Booqable is Caramba Rental uitgegroeid tot een bedrijf op zich. Ze hebben hun voorraad snel uitgebreid en houden het allemaal gemakkelijk bij via Booqable, zodat hun klanten het materiaal hebben dat ze willen wanneer ze het willen.

Ze zijn nu het enige verhuurbedrijf van camera-apparatuur in Costa Rica dat volledig online werkt. Klanten kunnen alles wat ze nodig hebben online huren zonder te hoeven bellen of hun winkel te bezoeken om een reservering te maken.

Frederico beschrijft dit als “vrij vreemd in onze business” aangezien andere verhuurbedrijven vereisen dat je persoonlijk langskomt, wat geweldig heeft uitgepakt voor Caramba Rental. Wat het gebruiksgemak betreft, zei hij: “We hebben net een nieuwe medewerker aangenomen en hij had eigenlijk geen opleiding nodig om Booqable te gebruiken; hij vond het zo gemakkelijk dat zijn opleiding minder dan een uur duurde om de software goed te gebruiken”.

Ontdek meer verhalen

Probeer Booqable gratis

Start je gratis proefperiode van 14 dagen, geen creditcard nodig.